Otręby na smukłą sylwetkę

otręby na odchudzanie

Otręby to naturalne produkty roślinne, które powstają z przemiału ziarna zbóż. Należą one do najbardziej wartościowej części ziarna.

Otręby – skład

Na otręby składają się płatki owsiane, orkiszowe, pszenne oraz żytnie.
Spożywając je dostarczamy organizmowi błonnika, mikro- i makroelementów, w tym magnez, żelazo, cynk, potas, wapń, witaminy z grupy B, białka.

Otręby a odchudzanie

Ze względu na obecność w nich błonnika, otręby polecane są osobom walczącym z nadwagą. Składnik ten bowiem zabija na długi czas uczucie głodu, bowiem po spożyciu pęcznieje w żołądku a zapełniając go organizm nie wysyła informacji o potrzebie otrzymania kolejnej porcji pożywienia. Warto jednak wiedzieć, że do pęcznienia błonnika potrzebna jest woda, wobec czego warto po nią sięgnąć po spożyciu dania bogatego w błonnik.

Otręby a uroda

Otręby są produktem spożywczym polecanym nie tylko osobom pragnącym wyglądać smuklej. Są one ważne także ze względu na swe właściwości oczyszczające. Spożywając je wspomagamy usuwanie z organizmu substancji toksycznych, które nie wpływają korzystnie ani na stan zdrowia, ani na naszą urodę.

Otręby i ich wykorzystanie w kuchni

Otręby dostępne są w naszych sklepach w dwóch postaciach: sypkiej oraz granulowanej. Świetnie smakują z musli, płatkami śniadaniowymi, jogurtem, serkami. Stanowią także doskonały składnik wielu wyśmienitych, wartościowych i dietetycznych ciast i ciasteczek.

Można nimi doskonale zagęścić sosy, można je również dodać do zup owocowych.
Ze względu na obecność w otrębach błonnika zaleca się zastąpienie nimi mąki do panierki ryb, można je także dodać do duszonych na patelni warzyw. Otręby stanowią także doskonały i pożywny dodatek do sałatek.

Jak widać z powyższych przykładów, zastosowanie otrąb jest ogromne. Sprawdźmy zatem kilka przepisów wykorzystujących ten cenny produkt spożywczy.

Przepisy z wykorzystaniem otrąb:

Otręby a zdrowie

Ze względu na bogaty i cenny skład otrąb są one istotne dla naszego zdrowia. Zawarte w otrębach składniki regulują pracę przewodu pokarmowego, wspomagają usuwanie toksyn, kwasów żółciowych oraz cholesterolu.

Są szczególnie ważne ze względu na zawarty w nich błonnik skutecznie radzący sobie z zaparciami, hemoroidami i zaburzeniami pracy jelit.

Szereg zalet otrąb sprawił, że popularną w latach 80. stała się dieta otrębowa, a więc dieta wysokobiałkowa, w której wykorzystano otręby do leczenia zaparć, problemów z trawieniem oraz otyłością. Okazało się jednak, że wraz z dostarczeniem zbyt dużej dawki błonnika schorzenia pogłębiały się, dodatkowo wzrastało zagrożenie wystąpienia innych problemów, w tym zespół jelita drażliwego czy niedobór składników mineralnych. Sięganie po otręby i spożywanie ich na surowo doprowadzić może więc do pogorszenia istniejących chorób lub do zapoczątkowania kolejnych.

W otrębach znajduje się kwas fitynowy utrudniający wchłanianie składników mineralnych, w tym żelaza, cynku, wapnia, magnezu znajdujących się w spożywanych produktach. Zdecydowanie bardziej wartościowym produktem jest pełnoziarniste pieczywo posiadające znacznie mniejszą ilość kwasu fitynowego, który ulega rozłożeniu przez enzymy skumulowane w drożdżach. Tak niska zawartość kwasu ma związek z obróbką termalną, w czasie której kwas ulega zniszczeniu.

Jak zatem widać, otręby są produktem wartościowym, jednak, jak wszystko zresztą, powinny być spożywane w rozsądnych ilościach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *